[Q&A] Kembung perut dan susu soya

Question: Salam Doctor,
Anak saya baru berusia 5 minggu..anak saya sering kembung perut.saya telah pun menukar susu.apabila saya merujuk kepada Doc, anak saya alah kepada protein susu lembu menyebabkan gas di dalam perut terhasil dgn byk.selain mengambil ubat seperti colimix,Doc sarankan supaya menukar susu kepada susu soya.sekarang ini anak saya dah tak berharapkn ubat dan boleh tdo lena..tetapi terdapat byk pendapat tentang susu formula soya.adakah susu berasaskan soya bahaya untukbayi untuk jangka masa panjang? Bolehkah Doc cadangkan apakah jenama selain susu dari soya??
Menurut Doc, anak saya bukan alah kepada lactose tetapi alah kepada protein susu lembu memandangkan najis anak saya normal dan baik.Mohon penjelasan dr Doc.

Answer: Susu soya adalah pilihan yang baik dan berkesan untuk bayi yang mengalami alahan protein susu lembu. Dari segi kandungan khasiat dan kalori, ia adalah terjamin dan terbukti. Susu soya adalah pilihan yang lebih baik daripada susu kambing untuk menghadapi masalah alahan ini. Susu ibu adalah paling baik, dan saya nasihatkan untuk anak seterusnya, cuba sedaya upaya untuk memberikan susu badan yang adalah jawapan terbaik untuk alahan susu.


Posted

in

by

Tags: