[Q&A] Is it necessary to remove tonsil?

Question: My 7 y.o. son’s tonsil are big on both side and he gets URTI easily. I bring him to the clinic almost every month, being the latest was on 30/06/13. Beside that, he snores especially when he’s sleeping on his back.
Normally he’ll have bad breath a few days prior to fever. In July because I stayed at home for more that 2 weeks after my sinusitis surgery, everytime i noticed his breath started to smell bad, I asked him to gargle with water mixed with 1 tbs of apple cider vinegar. The smell normally will go away. Until today, he’s still doing fine with no signs of him catching flu / URTI.
My ENT just did a favour to check my son’s tonsil (while I was waiting for scope) and told me to remove them. They’re quite big on both sides, almost the size of a marble. He also has cleft palette but does not affect his palette, only the uvula was split into 2 and stretched to the sides as he grows. I didn’t notice that. It’s just that he’s a little bit nasal when he learnt to speak and drinks/foods always came out from his nose if he ate too fast / too much.
My questions are, is it necessary to get them removed? What are the expectation pre & post surgery? How long is the healing time and also, what are the temporary and /or permanent side effects due to removal surgery (if any)? I’m bringing my son to see the ENT after this Hari Raya break for official check-up prior to surgery.

Answer: I would advise u to listen to yr ENT surgeon . We do see many kids who snores n it is not an issue to be taken lightly as that itself has complications. Some kids pause in their breathing when they sleep n this is dangerous. Long term complication includes high pressure in d heart. Often we refer to ENT for evaluation n many of them benefits from adenotonsillectomy.Persoalan akan timbul tentang sama ada pembedahan itu selamat atau berisiko tinggi dan sama ada cara lain untuk merawatnya.

Keputusan untuk menjalankan pembedahan tidak dibuat dengan sewenang-wenangnya tetapi adalah berdasarkan pertimbangan yang berhati-hati antara risiko pembedahan dan kesan-kesan buruk akibat masalah itu sekiranya tidak dirawat. Jika seseorang pesakit itu akan berkemungkinan besar berada dalam keadaan yang kritikal dan bahaya, maka sangat wajar untuk menjalankan pembedahan.

Untuk artikel ini, saya berharap dapat berkongsi maklumat mengenai risiko pembedahan supaya puan-puan boleh lebih faham dan bersedia menghadapi pembedahan untuk anak anda.

Semua pembedahan mempunyai risiko. Adalah tidak benar jika saya kata ada jenis pembedahan yang ‘guarantee’ selamat. Namun harus diingat rawatan dengan ubat juga ada risikonya. Banyak perkara yang kami lakukan pun ada risiko, seperti melintas jalan raya, naik kapal terbang, naik bus di lebuhraya dan sebagainya. Yang penting ialah doktor sedar tentang risikonya dan telah terlatih, berpengetahuan dan berpengalaman untuk menghadapinya supaya pembedahan yang dijalankan adalah berjaya dan selamat.

Staf hospital yang terlibat seperti pakar bedah, pakar bius dan jururawat yang terlibat dalam proses ini adalah terlatih dan mengamalkan prosedur yang rapi dan mementingkan keselamatan.

Apakah risiko yang dihadapi ?

1) Risiko dalam perubatan bius (anaesthesia). Kanak-kanak perlu diberi ubat bius supaya tidur dan tidak bergerak untuk pembedahan dijalankan dengan selamat dan berjaya. Ubat bius juga mengelakkan pesakit daripada rasa kesakitan.

Dalam perubatan moden, ubat bius adalah jauh lebih selamat daripada zaman dahulu. Risiko komplikasi yang serius seperti alahan teruk kepada ubat bius, kecederaan pada saluran pernafasan dan paru-paru sangat jarang berlaku. Pakar bius adalah terlatih untuk menghadapi kemungkinan ini.

Statistik ada menunjukkan bahawa kebarangkalian berlaku komplikasi yang serius adalah kurang daripada 1 dalam 20 000 kes. Di Amerika Syarikat, risiko seseorang meninggal akibat daripda komplikasi perawatan bius adalah lebih kecil daripada risiko meninggal akibat kemalangan jalan raya. Kanak-kanak yang mempunyai masalah kesihatan seperti masalah jantung, paru-paru dan penyakit kronik akan mempunyai risiko yang lebih tinggi.

Biasanya, pesakit mungkin dapat rasa kesan sampingan daripada bius yang singkat dan tidak bahaya seperti rasa loya, muntah, sakit kepala dan sakit tekak.

Untuk mengurangkan risiko perubatan bius, harus berkomunikasi dengan pakar bius dengan baik supaya sejarah perubatan pesakit diketahui dengan tepat, dan arahan seperti puasa sebelum pembedahan sangat penting untuk diikuti.

2. Risiko pendarahan. Semua pembedahan melibatkan pendarahan kerana tisu badan terpaksa dicederakan. Tahap risiko pendarahan yang dihadapi bergantung kepada kawasan yang perlu dibedah.

Pembedahan yang melibatkan salur darah utama yang besar akan membawa risiko yang lebih tinggi berbanding dengan pembedahan pada kulit sahaja. Untuk kebanyakan pembedahan yang terancang, risiko pendarahan yang berlebihan adalah kurang daripada 1%. Pendarahan kecil selepas pembedahan adalah biasa, ini termasuklah procedure seperti sunat.

Walau bagaimanapun, pakar bedah dan pakar bius adalah terlatih untuk menghadapi situasi pendarahan yang berlebihan.

3. Risiko kecederaan organ/tisu yang berdekatan kawasan pembedahan. Ini bergantung kepada jenis pembedahan yang dilakukan. Pakar bedah melakukan pembedahan dengan berhati-hati untuk mengurangkan risiko ini, dan mereka terlatih dan berpengalaman untuk menghadapi situasi sebegini.

4. Risiko parut. Kanak-kanak secara umumnya akan sembuh baik daripada luka pembedahan dan mendapat parut yang normal. Terdapat segelintir kecil pesakit yang akan mendapat parut yang abnormal iaitu terlalu tebal (hypertrophic scar/keloid). Ini adalah ciri badan pesakit yang mempunyai tindakbalas sembuh daripada luka yang keterlaluan. Terdapat rawatan untuk masalah ini.

5. Risiko jangkitan kuman. Selepas pembedahan telah selesai dilakukan dengan selamat dan jayanya, luka pembedahan boleh dijangkiti kuman. Penjagaan kebersihan luka adalah sangat penting dan ini melibatkan bukan sahaja doktor dan jururawat tetapi juga kerjasama daripada ibubapa.

6. Risiko usus kecil tersumbat. Ini adalah akibat daripada parut dan lekatan tisu pada usus kecil yang menyebabkan usus terbelit dan jadi tersumbat. Ini mungkin akan berlaku pada masa hadapan selepas pembedahan yang melibatkan abdomen seperti pembedahan membuang apendiks.

7. Risiko masalah berulang. Masalah seperti undescended testis( telur testis belum turun), inguinal hernia( angin pasang ) mempunyai kebarangkalian kecil yang ia akan jadi semula. Sangat kecil tetapi bukan sifar. Kebarangkalian lebih kurang 0.5 – 0.8% peratus hernia(angin pasang) boleh jadi kembali.

Apa perlu saya buat ?

Sebagai ibubapa kepada kanak-kanak yang akan menghadapi pembedahan, anda dinasihatkan untuk berkomunikasi dengan anak anda tentang pembedahan ini. Dengan perlahan dan bahasa yang biasa difahami oleh anak, terangkan kepada dia tentang apa yang akan berlaku dan sebabnya. Tidak baik untuk sembunyikan daripada pengetahuannya sampai saat-saat terakhir. Ini akan mengurangkan rasa ketakutan dan trauma kepadanya.

Setiap pembedahan adalah unik kerana melibatkan individu yang berlainan. Apa yang dibincangkan di artikel ini adalah secara umum sahaja. Ibu-bapa digalakkan untuk berterus-terang dengan doktor yang merawatnya ( pakar bedah, pakar bius dan pakar kanak-kanak, pakar jantung, pakar usus dan sebagainya) tentang segala perkara-perkara yang menimbulkan rasa khuatir dan kurang pasti.

Jika masih rasa sangsi, ibubapa digalakkan minta jumpa doktor lagi untuk sesi perbincangan sekali lagi. Hanya melalui komunikasi yang baik, kita boleh memahami keadaan dengan mendalam supaya boleh mengikis kerisauan yang berlebihan, memberikan keyakinan kepada anda untuk menghadapi pembedahan ini.

Matlamat ibubapa dan doktor anda adalah sama iaitu kesihatan dan keselamatan anak anda.


Posted

in

by

Tags: